Cover von: Digitale Brüche im Urheberrecht - und ihre Auswirkungen insbesondere bei softwarebasierten hybriden Werken
Malte Grützmacher

Digitale Brüche im Urheberrecht - und ihre Auswirkungen insbesondere bei softwarebasierten hybriden Werken

Rubrik: Articles
Jahrgang 9 (2017) / Heft 4, S. 423-446 (24)
Publiziert 09.07.2018
DOI 10.1628/186723717X15097154394163
Veröffentlicht auf Englisch.
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  • 10.1628/186723717X15097154394163
Beschreibung
The combination of utility works (computer programs, databases and other software-based works) with classical copyright works in so-called hybrid works causes considerable problems in dealing with various statutory provisions on copyright. There exist fractures in the law with the consequence that the provisions protecting users of technical-functional works such as Sec. 55a, 69d and 87e of the German Copyright Act are undermined, there is too much DRM protection, the specific law on computer programs will be basically diluted and, on top of this, the persuasiveness of copyright law diminishes. Contrary to the recent case law of the ECJ and BGH, the author opposes to a parallel application of the respective statutory provisions for utility and classical works, but rather pleads to follow the main focus theory or even to implement it in the law. Where applicable, the author encourages a wide application of Sec. 57 of the German Copyright Act. Incidentally, he shares the opinion of Haimo Schack: »Less copyright law is more«! Urheberrechtlich geschützte Produkte basieren heute oftmals auf Computerprogrammen und Datenbanken, also Gebrauchswerken mit gesetzlich abgesenkten Schutzvoraussetzungen. Als Werke der kleinen Münze werden diese nicht selten mit weiteren klassischen Urheberrechtswerken kombiniert. Es kommt zu Normenkollisionen zwischen spezifischen Regelungen zu Gunsten von Nutzern bei Gebrauchswerken und solchen, die den Urheber klassischer Werke schützen sollen. Der Beitrag untersucht, ob und inwieweit diese Kollisionen bestehen bzw. wie diese reduziert werden können und was dieser Konflikt für die Überzeugungskraft des Urheberrechts bedeutet.