Malte Stieper
Import von Nachbildungen geschützter Designermöbel als Verletzung des urheberrechtlichen Verbreitungsrechts
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- 10.1628/186723711796366962
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The rights of the authors of works of applied art have notedly been strengthened by the decision »Italienische Bauhausmöbel« of the German Federal Court of Justice's 1st criminal division and the ECJ's judgment in the case »Flos/Semeraro«. First of all, the ECJ's jurisdiction in the case »Cassina« has changed nothing in the fact that offering a protected piece of furniture to the German public constitutes an act of distribution according to § 17 paragraph 1 UrhG, even if its putting into circulation is intended to take place in another country where no copyright protection applies. Furthermore, if the carrier which delivers the product to the home buyer is merely accessory to the foreign seller, the furniture is put into circulation on the home market, even though the transfer of property has already occurred abroad. Contrary to the assertion of the manufacturers of counterfeit furniture, this doesn't conflict with the free movement of goods in the European Single Market as the copyright protection for works of applied art against an unauthorised distribution forms part of the »specific subjectmatter« of European copyright law. Rather, the Italian provision which has exempted works of industrial design from copyright protection if they had been created before 2001 has been held inconsistent with the European Designs Directive by the ECJ. Hence, there is hope that the business with Italian replicas of famous designer furniture is a phase-out model. Sitzmöbel aus der Bauhauszeit und den 1950er Jahren sind so beliebt wie kaum jemals zuvor. Praktisch in jeder aktuellen Wohnzeitschrift finden sich Abbildungen von Charles Eames' Plastic Chair, Mart Stams Stahlrohrstuhl oder des Sessels LC 2 von Le Corbusier. Überwiegend werden diese Möbel auch heute noch exklusiv von bestimmten Herstellern unter Lizenz des Designers bzw. seiner Erben produziert. Daneben hat sich ein bedeutender Gebrauchtmarkt für vermeintliche »Originale« entwickelt, die zum Teil noch höhere Preise als die Neuanfertigungen erzielen. Viele Käufer greifen daher auf günstigere Nachbildungen zurück, die vor allem aus Italien importiert werden. Der Beitrag untersucht vor dem Hintergrund zweier aktueller Entscheidungen des BGH und des EuGH, inwieweit das Urheberrecht dem Import solcher Möbelimitate entgegensteht.