Das Markusevangelium stammt aus einem Umfeld, das sich von der heutigen Zeit, vor allem in der nördlichen Hemisphäre, stark unterscheidet. In diesen Aufsätzen zeigt Adela Yarbro Collins, wie ein Verständnis für die Lebenswelt, in der Markus schrieb, das Verständnis des Evangeliums fördert.
Das Markusevangelium stammt aus einem Umfeld, das sich von der heutigen Zeit, vor allem in der nördlichen Hemisphäre, stark unterscheidet. In diesen Aufsätzen zeigt Adela Yarbro Collins, wie ein Verständnis für die Lebenswelt, in der Markus schrieb, das Verständnis des Evangeliums fördert.
Inhaltsübersicht:
1. Introduction
2. The Genre of Mark: Its Production and Models
2.1. Composition and Performance in Mark 13
2.2. Genre and the Gospels
3. The Characterization of Jesus in Mark: Identity and Deeds
3.1. Rulers, Divine Men, and Walking on the Water (Mark 6:45-52)
3.2. Mark and His Readers: The Son of God among Jews
3.3 Mark and His Readers: The Son of God among Greeks and Romans
3.4. Jesus's Action in Herod's Temple
3.5. Messianic Secret and the Gospel of Mark
3.6. What Sort of Jew is the Jesus of Mark?
4. The Passion Narrative
4.1. The Genre of the Passion Narrative
4.2. The Flight of the Naked Young Man
4.3. From Noble Death to Crucified Messiah
5. The Death of Jesus
5.1. Finding Meaning in the Death of Jesus
5.2. The Signification of Mark 10:45 among Gentile Christians
6. The Empty Tomb and Its Significance
6.1. The Empty Tomb and Resurrection according to Mark
6.2. Ancient Notions of Transferral and Apotheosis in Relation to the Empty Tomb Story in Mark