Der vorliegende Band schließt die Trilogie der Tagungsbeiträge zur Theologie der Septuaginta ab. Ziel war es, Wissenschaftlern und Wissenschaftlerinnen die Möglichkeit zu geben, sich zum Triptychon Vergangenheit - Gegenwart - Zukunft" der Septuaginta äußern.
Der vorliegende Band schließt die Trilogie der Tagungsbeiträge zur Theologie der Septuaginta ab. Ziel war es, Wissenschaftlern und Wissenschaftlerinnen die Möglichkeit zu geben, sich zum Triptychon Vergangenheit - Gegenwart - Zukunft" der Septuaginta äußern.
Inhaltsübersicht:
Natural and Moral Evil
Christoph Elsas: Iranian and Greek dualistic concepts of physical and moral Evil. Towards the religious historical background of the Septuagint-Theology -
Evangelia G. Dafni: Das Böse und Gottes Gerechtigkeit im Alten Testament und in Euripides
Hippolytos . Zur Klärung des kulturellen und sprachtheologischen Hintergrunds der Septuaginta -
Mario Cimosa: Philo of Alexandria: His exegesis of some aspects of sin and evil in the Septuagint version of the Book of Genesis -
Gillian Mary Clare Bonney: Sin and evil according to Philo of Alexandria. Some traces of his exegesis in Genesis in some Christian authors
Law and Justice
Arie van der Kooij: Law and righteousness in LXX Isaiah and other writings of the time -
Nicholas A. E. Kalospyros: ὁδὸς ἀληθείας, τρίβος δικαιοσύνης. Introducing textual variant readings, contextual settings and translation techniques concerning justice-oriented terms in LXX-Isaiah -
Martin Rösel: Das Gesetz bei den Propheten. Zur Übersetzung der Gesetzesterminologie im griechischen Dodekapropheton -
Christoph Elsas: Septuagint's understanding of Purim within the history of religion, law, and justice -
Peter Nagel: The δίκαιος concept in the »additions« to the Esther narrative - is there justice for Asthi and Esther? -
Mario Cimosa:Lex et religio in the Book of Job according to the Greek text -
Gert J. Steyn: Loving your neighbour (Lev 19:18) as a
»royal law according to scripture...« (Jas 2:8) -
Gillian Mary Clare Bonney: The relationship between law and justice -
Constantine A. Bozinis: Greek justice
Jerusalem and Babylon
Gillian Mary Clare Bonney: Babylon and Jerusalem, Destruction or Resurrection. The idea of Babylon and Jerusalem in the interpretation of Saint Irenaeus in
Adversus haereses V, 25ff. -
Martin Meiser: Exodus 22:27[28]LXX in Ancient Jewish and Christian literature -
Kyle Young: Coping with code-switching between Jerusalem and Babylon: Hebrew and Aramaic in OG and Theodotian Daniel and 1 Esdras, and 2 Esdras -
Helen Efthimiadis-Keith: Theologising rape. The rape of Dinah / Jerusalem and Holofernes / 'Assyria' in Judith's Prayer -
Kristin De Troyer: How a story from Susa was interpreted in the Greek world -
Arie van der Kooij: Jerusalem and Babylon in the Old Greek of Isaiah -
Nicholas A. E. Kalospyros: The negative town. Semasiological wordplays and wordings towards the theological polarity of Babylon in LXX Isaiah 13 and 14 -
Gideon R. Kotzé: The Lord's positively hostile actions against Jerusalem in LXX Lamentations 2:5 -
Jaco Gericke: Jerusalem (Alexandria) and Babylon (Athens). ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΙΕΡΕΜΙΟΥ and ancient »philosophical theology« -
Evangelia G. Dafni: LXX-Jesaja 25,8, LXX-Jeremia 28(51),34.44 und ihr ugaritischer Hintergrund (KTU2 1.5 I 5f.=32-35). Osmose- oder Diffusionsprozesse im Alten Orient und Alten Testament?