Durch einen diskursanalytischen Vergleich ordnet T.R. Niles die Prädikation von Christus als »Bild des unsichtbaren Gottes« in verschiedene antike Bilderdiskurse ein (u.a. Qumran, Sapientia Salomonis, Philon und Plutarch), um die besonderen Konturen des Bildbegriffs im Kolosserbrief zutage zu fördern.
Durch einen diskursanalytischen Vergleich ordnet T.R. Niles die Prädikation von Christus als »Bild des unsichtbaren Gottes« in verschiedene antike Bilderdiskurse ein (u.a. Qumran,
Sapientia Salomonis, Philon und Plutarch), um die besonderen Konturen des Bildbegriffs im Kolosserbrief zutage zu fördern.
Inhaltsübersicht:
Introduction
A. Homo Pictor?
B. Working Assumptions of the Study
C. Outline of the Study
Chapter 1: Image Discourses
A. The Hebrew Bible and the Dead Sea Scrolls
B. Plato of Athens
C. The Wisdom of Solomon
D. Philo of Alexandria
E. Plutarch of Chaeronea
F. Dio Chrysostom's
Olympic Discourse (
Oratio 12)
G. Three Stoics of the First Century A.D.
H. The Apostle Paul
I. Image Discourses: Résumé
Chapter 2: Exegetical Prolegomena for Colossians 1:15-20
A. Textual Criticism
B. Origin of the Text
C. Anatomy of the Text
Chapter 3: Exegesis of Colossians 1:15-20
A. Verses 15-16: What is the »Image of the Invisible God«?
B. Verse 17: The Supremacy of Christ
C. Verse 18a: The Head of the Body, Which is the Church
D. Verses 18b-20: Restorative Reconciliation
Chapter 4: Colossians among its Contemporaries
A. The Image Concept of Colossians
B. Situating Colossians in the Image Discourse of the First Century A.D.
C. Résumé
Concluding Reflections: »As We Catch Sight of the Sun in the Water«
A. The Problematic Nature of Images
B. Inclusion in the Image: A Positive Estimation of the Discrepancy between Model and Image
C. All Things Hold Together in Him