Negativität ist kein negatives Phänomen, sondern allgegenwärtig im menschlichen Leben und Denken. Ohne sie können Kontingenz und Andersartigkeit, Subjektivität und Macht, Transzendenz und Immanenz im menschlichen Leben und in der menschlichen Kultur nicht verstanden werden. Der vorliegende Band untersucht Formen der Negativität in zentralen religiösen, theologischen und philosophischen Traditionen des westlichen, buddhistischen und koreanischen Denkens.
Negativität ist kein negatives Phänomen, sondern allgegenwärtig im menschlichen Leben und Denken. Ohne sie können Kontingenz und Andersartigkeit, Subjektivität und Macht, Transzendenz und Immanenz im menschlichen Leben und in der menschlichen Kultur nicht verstanden werden. Der vorliegende Band untersucht Formen der Negativität in zentralen religiösen, theologischen und philosophischen Traditionen des westlichen, buddhistischen und koreanischen Denkens.
Inhaltsübersicht:
Ingolf U. Dalferth: Introduction: The Meaning and Power of Negativity
I. Negative Theology: The Western Tradition
Willemien Otten: Between Thesis and Antithesis: Negative Theology as a Medieval Way of Thinking Forward -
Shane Akerman: Problematizing Progress: A Response to Willemien Otten -
Andrew W. Hass: Creatio qua Nihil: Negation from the Generative to the Performative -
Deidre Nicole Green: Love in the Time of Negativity: A Response to Andrew W. Hass -
Stephen T. Davis: Negation in Theology -
Carl S. Hughes: Radical Negativity and Infinite Striving: From the Death of God to the
Theologia Crucis -
Nancy Van Deusen: God's Idiots: Nicholas of Cusa and the »Contrary Motion« of Bankrupted Consciousness: A Dialectic with Negativity -
Asle Eikrem: »Mystery is what faith essentially includes…«: A Philosophical Critique of the Semantic-Ontological Presuppositions of Negative/Mystical Theology -
Raymond E. Perrier: Negative Theology and the Question of Religious Transformation: A Response to Asle Eikrem
II. The Dialectics of Negativity
Lucas Wright: Difference Through the Prism of the Same: Apophasis and Negative Dialectic in Rosenzweig and Adorno -
Thomas M. Schmidt: Dialectics and Despair: Negativity After Hegel -
Jonathan Russell: The Question of Unrecognizable Negativity: Hegel and Bataille's Philosophies of Religion: A Response to Thomas M. Schimidt -
Dustin Peone: Ethical Negativity: Hegel on the True Infinite -
Gal Katz: Negativity and Modern Freedom: Hegel's Negation of Pantheism -
Yuval Avnur: Denial, Silence, and Openness
III. Negativity, Hermeneutics, and Suffering
Elizabeth Pritchard: Political Theology After Auschwitz: Adorno and Schmitt on Evil -
Trisha M. Famisaran: On the Apparent Antinomy Between Ethics and Politics: A Response to Elizabeth Pritchard -
Emil Angehrn: Negative Hermeneutics: Between Non-Understanding and the Understanding of Negativity -
Thomas Jared Farmer: At the Limits of Understanding: A Response to Emil Anghern -
Mara G. Block: Bodily Negations: Time, Incarnation, and Social Critique in the Late Notebooks of Simone Weil
IV. Negativity and Eastern Traditions
Halla Kim: Ways of Nothingness: Ryu Young-Mo on God -
Hyoseok Kim: Ryu Young-Mo, a Korean version of an Apophatic, Hickian Religious Pluralistic, and Spiritually Elitist Theologian?: A Response to Halla Kim -
Alexander Mckinley: The Apotheosis of Emptiness: God Suniyan and the Soteriological Necessity of Negativity in Sinhala Buddhism