Welchen Einfluss hatte der städtische Raum auf das Gebet und damit verbundenes religiöses Denken und Glauben in den antiken Religionen vom 1. bis zum 6. Jahrhundert n. Chr.? Dieser Band versucht, den bisher üblichen Fokus auf die Formen und die Semantik des Gebets durch ein stadträumliches Modell zu ersetzen, das Gebete als Performanzen versteht, die in den städtischen Raum eingebettet und verkörpert sind, sowie als Texte, die Raumvorstellungen produzieren und von diesen inspiriert sind.
Welchen Einfluss hatte der städtische Raum auf das Gebet und damit verbundenes religiöses Denken und Glauben in den antiken Religionen vom 1. bis zum 6. Jahrhundert n. Chr.? Dieser Band versucht, den bisher üblichen Fokus auf die Formen und die Semantik des Gebets durch ein stadträumliches Modell zu ersetzen, das Gebete als Performanzen versteht, die in den städtischen Raum eingebettet und verkörpert sind, sowie als Texte, die Raumvorstellungen produzieren und von diesen inspiriert sind.
Inhaltsübersicht:
Maik Patzelt/Annette Weissenrieder: Prayer and the ancient city: influences of urban space. An introduction
I. Urban theoretical framework
Emiliano R. Urciuoli/Jörg Rüpke: Religion and the urban: historical developments
II. The intrinsic logic of the city: the mutuality of urban space and prayer
Yair Lipshitz: Ancient legacies, modern reactivations: urban space and the praying body in artistic performance in Jerusalem -
Catherine Hezser: Caesarea Maritima, Greek prayer, and rabbinic Judaism -
Gerard Rouwhorst: The formation of a Christian liturgical prayer tradition in the fourth and fifth centuries in a predominantly urban environment -
Maik Patzelt: The creative potential of urban space: an urban approach to the prayers of the marginalised urban dwellers of Rome -
Alexander Sokolicek: Toward a topography of the sacred in urban space: places of religious performance at Ephesos -
Valentino Gasparini: Urban religion and risk-management at Simitthus (Chemtou, Tunisia)
III. The power of imagined spaces: challenging and producing spatial routines of prayer
Ute Hüsken: The urban life of South Indian gods -
Jan R. Stenger: Re-educating spatial habits: John Chrysostom on the production and transformation of urban space -
Florian Wöller: The city as 'colonnades' and 'monastery': Libanius and John Chrysostom on Antiochene street processions -
Harry O. Maier: The prayer of 1 Clement, mutual urban formations, and the urban aspirations of Roman Christ believers -
Hekmat Dirbas: Communal prayer in an early Muslim city: Medina during the prophet's time -
Annette Weissenrieder: Pater Sancte: the father appellation and the imaginaires of Jerusalem in the Vetus Latina Luke 11:2
IV. The representation of the city in the discourses about prayer
Barbara Schmitz: Urban spaces and prayer in the book of Judith -
Nadine Ueberschaer: The transcending of the temple city to the kingdom of god and its consequences for the practice of prayer -
Stefan Schorch: Praying in the countryside: Samaritanism as an anti-urban religion -
Cornelia B. Horn: Prayer at the threshold of the city in the
Lives of Rabbula and Barsauma: placing a late antique bishop and a monk in spiritual and spatial perspectives